Lektier er et begreb, der altid har fulgt med det at gå i skole. Derfor oplever vi en forventning om, at skolen
giver eleverne lektier for – både fra jer forældre og nogle elever. Dog er der flere gode grunde til, at vi på
Nordskovens Friskole skruer HELT ned for ’lektier’.
Vi har elever på skolen, som er meget specialundervisningskrævende, og vi kan ikke forvente, at elevens
forældre er uddannede i at hjælpe indlæringen af specialundervisningskrævende børn – og derved risikerer
vi, at lektielæsningen ikke understøtter den udvikling, eleven er i.
Vores elever vil opleve en unødvendig nederlagsfølelse, hvis de får lektier for, som de alligevel ikke får
lavet, af den ene eller den anden årsag.
Dernæst oplever vi, at mange af vores elever er for udtrættede efter en lang dag i skolen til at kunne
fokusere på lektier derhjemme, og lektielæsning ville derfor ofte blive et konfliktpunkt i hjemmet.
Det betyder ikke, at der aldrig vil være hjemmeopgaver. Det kan være, der er perioder, hvor der skal øves
læsning, øveord, tabeller (træningslektier) eller forberedelseslektier til fx ’vis og fortæl’. Enkelte af de
ældste elever kan også have brug for at lave en lektie derhjemme fx i forbindelse med en skriftlig opgave.
Vi vil også kunne give eleverne en ’familieopgave’ med hjem. Det er en opgave, det forventes at blive løst
sammen med en voksen i hjemmet. Det kan fx være at interviewe et familiemedlem, spille et spil, tage med
på indkøb for at kunne udregne priser på dagligvarer, måle diverse ting i hjemmet eller snakke om et
bestemt emne.
Eventuelle hjemmeopgaver på Nordskovens Friskole vil dog altid være individuelle og gives under
hensyntagen til den enkeltes forudsætninger.